Reis naar Noorwegen deel #3 – door Marlieke

27 augustus 2015 | Geplaatst in Lifestyle, Travel

Vandaag eens wat anders op mijn blog, namelijk een reisverslag van iemand anders dan ikzelf. Mijn nicht is eind mei, begin juni naar Noorwegen geweest en vroeg of ze hiervan een verslag mocht schrijven voor op mijn blog. Ik vond dat een erg goed idee en vandaag deelt ze alweer het derde deel van de reis naar Noorwegen. Mijn nicht is diegene die altijd de outfitfoto’s maakt, waar ik mee samen sport en recepten uit probeer. Ze heeft al aardig wat plekken gezien en in dit artikel verteld ze over de reis die ze door Noorwegen heeft gemaakt samen met haar ouders. Eerder kon je al deel 1 en deel 2 lezen en vandaag  ‘Reis naar Noorwegen deel #3’ door Marlieke. Enjoy!
Reis door Noorwegen deel #3

Reis naar Noorwegen deel #3 – door Marlieke

Dichtbij de camping ligt de gletsjer Briksdalsbreen. Helaas komt het met bakken naar beneden en lopen niet naar de gletsjer. We besluiten richting Geiranger te rijden Onderweg zien we een kudde geiten.
Reis door NoorwegenReis door Noorwegen
Jammer van de wolken maar het blijft mooi.
Reis door Noorwegen
In Geiranger komt een watervalletje naar beneden.
De trol voor de souvenirwinkel. Achteraf hadden we hier souvenirs moeten kopen, maar ja achteraf is alles makkelijker.
Het blijft geniaal toch? Gras op je dak! Er zijn veel mensen die leien of dakpannen hebben maar er zijn ook veel schuren of huisjes met gras/onkruid en soms zelfs boompjes.
Reis door Noorwegen
We gaan weer verder naar Dovrefjell dit maal! Een nasjonalpark vol flora en fauna. Ik had gelezen dat hier muskusossen lopen en te zien zijn. Whaaaa ik kan niet wachten. Onderweg roep ik eerst nog een keer stop omdat er herten langs de kant van de weg staan. Omdat we een stukje achteruit moeten en de herten dit door hebben staan ze niet zo stil.
Ook is de natuur nog steeds prachtig!
We stoppen in Lom nog even, een dorp vol met houten huisjes en een staafkerkje.

In Dombas stoppen we. Het was op de telefoon en de slechte internetverbinding lastig om te zien waar muskusos-safari’s gegeven werden en wat deze kosten. In Dombas vragen we het bij de VVV. De vrouw belt voor ons ook naar een motel. Dit is erg duur en we nemen het risico door te rijden naar Oppdal. Hier zou de eigenaar van de camping safari’s organiseren. Het is nog niet echt hoogseizoen dus een gok. Halverwege het park zien we er twee en roep ik wederom STOP ren uit de auto en maak foto’s.
Reis door Noorwegen

Uiteindelijk rijden we verder en zie ik in de verte nog wat staan, het bleken elanden, maar te ver weg met teveel bomen dus helaas geen foto ( ze worden me nog niet zo gegund de eland-foto’s). Als we op de camping aankomen praten ze het liefst Duits (http://www.campingnavigator.com/nl/campings-noorwegen/sor-trondelag/magalaupe-camping-naf/). We bekijken twee hutten en besluiten de luxe te nemen met badkamer. We vragen hoe het zit met de muskusos safari? Haar vader zit nu in Oslo maar komt vanavond terug. Ze belt hem en deze beste man is bereid om met ons op stap te gaan morgen, ook voor 2 personen TOP, SPANNEND. Vanavond komt hij nog wel even langs bij ons hut voor een uitleg. Na het eten lopen we nog een stukje in de hoop wat te zien, helaas schapen is het enige. Rond 21.30 uur staat Ingmar voor de deur. Morgen om 9.00 uur vertrekken we, er is ook een kalfje geboren vorige week dus wie weet. Muts, handschoenen, goede schoenen, warme kleding en eten/drinken meenemen. Komt voor elkaar. Ondertussen speelt hier Andre Rieux ook gewoon op tv en praat wat woorden Nederlands, Noors ondertiteld.

MUSKUSOSDAG!!!
Om 8.30uur  zijn we er helemaal klaar voor, kom maar op. Het weer ziet er veelbelovend uit. Om 9.00 uur worden we door Ingmar opgehaald. Hij weet veel te vertellen. Hij spreekt ook goed Engels en Duits. Deze camping is echt een aanrader. Zeker omdat ook hier de safari een stuk goedkoper is dan in Dombas. Kijk mee naar de foto’s, ik vind ze echt prachtig van lelijkheid en blij dat ik niet dat haar hoef te kammen elke dag.
Reis door NoorwegenReis door Noorwegen

Reis door Noorwegen Reis door Noorwegen
Voorjaarskelkje (uit het Duits vertaald)
Reis door Noorwegen
De trein, goederen en passagiers komen hier door het park.
Klederdracht van deze streek, dit wordt gemaakt in een handwerkzaakje in de de plaats Oppdal.
Spelen met de camera.

Dit was alweer het derde verslag van mijn nicht over haar reis naar Noorwegen. Ik hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen. Er volgen volgens mij nog één of twee verslagen, dus als je het interessant vind, hou dan mijn blog in de gaten. Ik vind die muskusossen er trouwens echt super cool uitzien.